week 16, 3 decemer - 9 december

10 december 2018 - Cospicua, Malta

Heyhoii lieve vrienden en familie!

Het is alweer bijna voorbij. Nog 2 weken en ik ben alweer thuis! Ik heb het zoals jullie lezen het heel erg naar mijn zin hier. Toch ben ik wel blij om jullie allemaal weer te zien en te kunnen aanraken!! Nog heel eventjes wachten lieve schatten!

Maandag was er een medewerker niet, dus mocht ik voor het eerst op de babygroep staan. Dit vond ik erg leuk. Ik heb geholpen met de kinderen in slaap te brengen, eten geven en met ze gespeeld. Daarna mocht ik even helpen bij de groep van de 1-jarige. Ook erg leuk. De kinderen gingen net eten dus heb ik ze geholpen met eten geven. Na stage zijn we samen gezellig gaan uiteten bij een restaurantje in ons dorpje. Daarna hebben we nog even gezellig Tv gekeken.

Dinsdag hebben we op stage een mini kerstboompje geverfd. De medewerkers hadden het boompje van papier zelf gemaakt en de kinderen de kerstballen laten zetten. Ook kregen we dinsdag op stage traditioneel eten: Pastizzi. Dat is een soort van gevuld bladerdeeg. Ik had er nu een met kaas erin, heel erg lekker maar wel heel erg machtig en vet. Je hebt ze in verschillende smaken. Als je een keer op Malta bent, moet je er zeker een proberen, je kunt ze bijna overal vinden in Malta. Verder heb ik veel met de kinderen gedanst op kerstmuziek en hebben we samen boekjes gelezen. Na stage hebben we even het huis schoongemaakt.

Woensdag hebben we op stage ‘’Gringer Bread’’ gemaakt. We hadden er koekjes van gemaakt. De kinderen mochten allemaal een koekje maken. We hebben ze in de oven gedaan en daarna hebben we allemaal een koekje gehad. Ik had nog nooit eerder dit gehad maar ik vond het echt super lekker. Na stage zijn we met de bus naar Naxxar gegaan. Daar was een sinterklaasfeest voor alle Nederlanders. We kregen de hele avond frikandellen en kroketten. Ook was er een bingo, maar helaas had ik niks gewonnen. Rond 20.00u kwam sinterklaas met 2 pieten. We kregen allemaal natuurlijk pepernoten en een chocoladeletter. Lekker gedanst en gekletst met iedereen en om 23.00u vertrok er een hele grote bus, natuurlijk vol met allemaal Nederlanders naar Footloose. Daar hebben we nog een leuke avond gehad en zijn we weer naar huis gegaan.

Donderdag heb ik samen met een medewerker kerstkaarten gemaakt voor de kinderen. Verder hebben we geen activiteit gedaan maar hebben we zoals gewoonlijk veel gedanst en gezongen. Na stage zijn we gewoon thuis gebleven en lekker ons ding gedaan. We zijn lekker optijd gaan slapen.

Vrijdag hebben we op stage bijna alleen maar op de gang gespeeld ‘’the play area’’. We hadden weer veel kinderen dus was onze groep voor bijna de hele dag weeg apart. Ik heb samen met een andere medewerker op de groep gestaan. Na stage ben ik naar Maltapost gegaan. Ik had namelijk een pakketje gekregen. Van wie? Daar had ik helemaal geen idee van. Ik maakte hem open en zag sinterklaaspapier en een briefje. Het was van papa!! Hij had een gedicht geschreven, heel erg leuk! Verder zat er in het pakketje pepernoten en een heerlijke hazelnoot chocoladeletter. In de avond ben ik weer met 3 vriendinnen sushi gaan eten, wat was dat lekker zet! Toen hebben we een taxi gepakt naar vrienden van ons. Daar zijn we eigenlijk maar een uurtje ongeveer geweest en hebben we de bus gepakt naar Footloose. Daar hebben we weer een super leuke avond gehad met iedereen.

Zaterdag was er een feestdag in Cospicua. Ze kamen met veel mensen en een orkest door onze straat heen. Het voelde net als Carnaval. In de middag zijn we met een paar vriendinnen naar Melieha gegaan. Dat ligt bijna helemaal in het noorden. We hebben daar even rondgelopen. Ook zijn we even in een kerkje gaan kijken en we zagen dat ze zo met een mis gingen beginnen. Dit vonden we toch wel even interessant om te blijven kijken. Na even in de kerk te hebben gezeten zijn we even iets kleins gaan eten in een restaurant. Ik had Bruchetta, dit was meer een hele maaltijd. Dit was de lekkerste die ik ooit had gehad!!! In de avond zijn bijna alle meiden naar ons gekomen want we hadden gezellig een sleepover gepland. Gezellig met z’n alle op de bank en op de matras 2 Nederlandse films gekeken met lekker eten en drinken. Ik heb samen met een aantal nog lekker na liggen kletsen tot in de vroege uurtjes. Nikki bleef bij mij in bed slapen en hebben dus ook nog even gezellig gekletst.

Zondag werden we lekker wakker, Simone heeft voor ons een lekker broodje met ei gemaakt, super lief! Ik heb nog samen met Cylia en Nikki film gekeken in mijn bed. Daarna is iedereen bij mij op de kamer gekomen en hebben we veel gekletst en gelachen. Rond een uur of 17.00 zijn de meiden weer naar huis gegaan.

Ik mis jullie en ik zie jullie heel erg gauw!

Liefsssss xxxxxxx ♥

11 december 2018
    ❤️❤️❤️
  3. Ton:
    15 december 2018
    He Emma, nu wordt het echt aftellen hè, nog 1 week...… en dan ben je er weer...…. Fijn om je dan weer te mogen knuffelen... Morgen (of maandag), alweer je laatste reisverslag.
    Lieve, geniet nog van de laatste week...